fbpx
  • שבט המסאי- טיול לטנזניה

שבט המסאי- טיול לטנזניה

שבט המסאי

במהלך הטיול לטנזניה כדאי לבקר וללמוד על שבט המסאי. מדובר על שבט נוודים אשר חיים בקניה ובצפון טנזניה והינו אחד השבטים הקדומים ביותר במזרח אפריקה.

מיהו שבט המסאי?

שבט המסאי הינם נוודים החיים על גידולי הבקר ורועים את הצאן באזור שמורת הטבע מסאי מארה שבקניה ונגורונגורו שבטנזניה. בעבר מילאו אנשי המסאי את כל אזור הסרנגטי אך הוגלו מהאזור כאשר החלה הנהירה של מבקרים לצפות בבעלי החיים ובנדידה הגדולה, כבר לפני עשרות שנים.
שבט זה חי חיים מסורתיים בהתאם למנהגיו העתיקים. מספרם של אנשי המסאי מגיע לכמיליון איש, וכיום רוב האוכלוסייה חייה בכפרים ובקתות עשויות מבוץ וגללי פרות, ללא תשתיות של מים וחשמל. הם מתקיימים בעיקר מרעיית צאן וצייד.
בשבט מגדלים את הבקר והצאן ולשם שחיטה ומאכל, כמו גם לשם לבוש. מעורם של בעלי החיים הם מכינים בגדים ולפעמים גם משתמשים למכסה. הם משתמשים בגללי הפרות כדי לבנות את הבקתות שבהם הם חיים ומארחים.

לבוש שבט המסאי

לבושם של המסאי כולל לרוב גלימה אדומה. הגברים והנשים בשבט לבושים בהתאם לגילם ולסטטוס האישי בו הם נמצאים. הצבע האדום שהם לובשים מסמל גבורה ולחימה.
לנשים בשבט יש מתיחה של תנוך האוזן אשר כוללת חרוזים בתוך התוך ובחלקה העליון של האוזן. כמו כן, לאחר טקס המילה הגברית, הגברים הנימולים לובשים שחור במשך מספר חודשים.

אורח החיים של שבט המסאי

אורח החיים של שבט המסאי שונה מאוד מהחיים המודרניים המוכרים לנו.
זוהי חברה פטריארכלית בה הגברים שולטים בשבט ובעיקר זקני השבט אשר מקבלים את רוב ההחלטות בשבט. זקני השבט גם מסייעים במקרים של סכסוכים בתוך הקבוצה השבטית ובגישור בין בני זוג.
בגיל 15-17 הגברים של השבט עוברים את טקס המילה אשר מסמל מעבר לבגרות. במהלך שבע שנים לאחר מכן הם מקובצים ל"קבוצות גיל" ויחד עם בוגרים נוספים בני גילם הם לומדים להיות אדם בוגר, להתמודד עם איומים כמו חיות טרף או התקפה של שבט אחר, ומטלות הקשורות ליחסים בין בני הזוג ובתוך השבט. לאחר תקופת הלמידה מתקיים טקס מעבר לבגרות בו הם שוחטים פרה ושותים את דמה ומבצעים ריקודים קופצניים להראות את חוזקם וזריזותם ולחגוג את בגרותם. לאחר הטקס הם הופכים למקבלי ההחלטות ואף יכולים להינשא לאשה. הגברים בשבט יכולים לשאת עד 3 נשים. גיל הממוצע לנישואין אצל הגברים הינו בין 25-35.
אורח החיים של הנשים שונה מהגברים ומורכב יותר.
הנשים נחשבות עדיין רכושם של הגברים ותפקידן העיקרי לגדל את הילדים. כל אישה נושאת תכשיטים הכוללים חרוזים על תנוך האוזן ובחלקה העליון של התנוך ולרובן הגדול חסרות שיניים קדמיות אותן הן עוקרות כחלק מהטקסיות וה"טיפוח" הנשי. הנשים בשבט המסאי מגלחות את שיערן לאחר החתונה.
עוד כילדות לומדות הנשים את מטלות הבית כמו: חליבת פרות, בישול ועוד. לצערנו עדיין קיימת המסורת הכואבת והפרימיטיבית של מילת נשים בשבט המסאי אשר לפי האמונה הן צריכות לעבור אותה כדי להיות פוריות בטרם הנישואין. בקניה כבר הוצא המנהג מהחוק. לאחר טקס המילה הם נכנסות ל-4 חודשי החלמה בביתן ולאחר מכן הן יכולות לבחור את הבעל העתידי שלהם. גיל הנישואין הממוצע לנשים הוא בין 17-18.
כאמור ניתן לראות את אנשי שבט המסאי באזור נגורונגורו, רועה את הצאן באזורים בהם מסתובבים גם טורפים רבים ויתר בעלי החיים. מומלץ לעצור ובקר באחד הכפרים באזור זה וליהנות מהכנסת האורחים, התמימות והריקודים השמחים, וללמוד על אורח חייהם.

שבט המסאי גברים
שבט המסא

אולי יעניין אתכם גם

מעוניינים בטיול בהתאמה אישית?

השאירו לנו הודעה

או התקשרו 02-5791791



Array

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

תפריט נגישות

Call Now Button