fbpx

סלבדור דה באהיה

סלבדור דה באהיה Salvador da Bahia – המלצות

סלבדור דה באהיה, או בשמה הארוך, סאו סלבדור דה באהיה דה טודוס סנטוס ("הקדוש המושיע של מפרץ כל הקדושים"), היא אולי העיר המעניינת ביותר לטיול בברזיל.

סלבדור נחשבת לעיר "השחורה" הגדולה ביותר בעולם מחוץ לאפריקה, כאשר כ-80% מתושביה הם צאצאים, לפחות חלקיים, של העבדים שהוגלו מאפריקה (רובם בני תערובת).

העיר הוקמה באמצע המאה ה-16 על ידי הפורטוגזים, נכבשה על ידי ההולנדים ואז שוב עברה לידי ממשלת פורטוגל, ועד המאה ה-18 נחשבה לעיר הפורטוגזית השניה בחשיבותה אחרי ליסבון. את השפעת הבניה הפורטוגזית והסחר בעבדים שמרכזו העולמי היה בסלבדור, ניתן לראות במבנים ובביצורים, בתרבות, במוסיקה, ואפילו בדת. סלבדור מלאה בכנסיות עשירות מאוד בזהב, ובבניה קולוניאלית צבעונית. העיר היא גם המרכז של התרבות האפרו ברזילאית. תוכלו למצוא סממנים בולטים של תרבות זו בדת הקנדומבלה המשלבת מוטיבים קתולים עם אמונות אפריקאיות. בנוסף, תוכלו לחזות בריקוד הקאפואיירה, אשר פותח על ידי העבדים שהגיעו לברזיל, וניתן לראותו כיום בסלבדור, ובכל מדינת באהיה. ומעל הכל, הסממן הבולט ביותר של האוכלוסיה האפרו ברזילאית, היא המוזיקה הקצבית, והעובדה שהקרנבל, פסטיבל עתיק יומין- הפך לגדול ולצבעוני ביותר בברזיל, ואף בעולם כולו.

מחפשים מידע על טיול לברזיל? צפו בסרטון

המרכז ההיסטורי של סלבדור Pelourinho, Centro Histórico

המרכז ההיסטורי של סלבדור נקרא פלוריניו, על שם הפילוריאס, העמודים הנצבים במרכז הכיכרות, אליהם היו קושרים עבדים "סוררים", והיו מצליפים בהם לעיני כל.

רובע פלורינו קיבל מעמד של אתר מורשת עולמי של אונסק"ו בשנת 1985.  כיום הוא מקום תיירותי אך יפהפה, ורבות מהכנסיות המפוארות בברזיל נמצאות בין הכיכרות ורחובות האבן. בין כנסיות אלה תמצאו את הקתדרלה של סלבדור, ואת הכנסיה והמנזר של סן פרנסיסקו. הקישוטים והארכיטקטורה בתוך ההיכל המרכזי של כל אחת מהן, הם מהמיוחדים והעשירים ביותר במדינה.

מתחת לפלוריניו נמצאת גם כנסיית נוסו סניור דה בונפים, החשובה ביותר בעיר ("אדוננו בעל הסוף הטוב"). ממנה יוצאת התהלוכה החשובה ביותר בסלבדור, שניה רק לקרנבל, לאבאג'ם דה בונפים. ביום חג זה, כחודש לפני הקרנבל, כולם לבושים לבן, (בתמונה הראשית), חוגגים צעדה של כ-8 ק"מ מלאה במוזיקה, אלכוהול, תחפושות וטקסים דתיים.

בפלוריניו בתים צבעוניים נפלאים, חלקם הפכו למלונות יחודיים, מסעדות וחנויות רבות, ואף מרקאדו מודלו- השוק העתיק של העיר.

תוכלו להסתובב ברחובות, ולהצטרף למועדוני התיפוף המפורסמים הפועלים בעיר, ועוברים כל יום לקראת אחה"צ בין הרחובות הצרים של פלוריניו. הקצב בעיר פשוט ממכר- בערבים כדאי לשבת, או לעמוד ולרקוד, באחד הגנים, או החצרות, אשר מארחים להקות מקומיות. בחודשים לקראת הקרנבל, האווירה הופכת לקצבית במיוחד, כמו גם ההופעות, המסיבות והווליום שיוצא מהחצרות.

טיול לברזיל, סלבדור, פלוריניו
פלוריניו בלילה, סלבדור, טיול בברזיל

עיר התחתית של סלבדור Cidade Baixa

מפלוריניו הנמצאת בראש הגבעה, ניתן לרדת אל עיר התחתית, הקרובה יותר לנמל, באחד מכלי התחבורה המיוחדים בעולם- המעלית של לאסרדה. המעלית שגובהה 72 מטר, החלה לפעול בסוף המאה ה-19, וקיום פועלת 24 שעות ביממה, ומסוגלת להכיל 128 אנשים בפעם אחת.

העיר התחתונה של סלבדור, היא כרך עסקי לטיני ציורי. תמצאו בה מסעדות פועלים, אנשים לבושים חליפות, מצחצחי נעליים, תופרי כדורי רגל וסנדלרים, עובדי משרדים, ורחובות עמוסים בין מבנים גבוהים וישנים.

כדאי לבקר בעיר התחתונה בשוק הגדול, לראות את מופעי הקאפואירה, לצאת לשייט במפרץ כל הקדושים מהמרינה. או פשוט ליהנות מבירה קרה באחת מהמסעדות הקטנות אשר פורסות כסאות פלסטיק צבעוניים בין הרחובות הקטנים יותר, במיוחד בשעות ארוחת הצהריים.

מעלית לעיר התחתית, סלבדור, טיול לברזיל

מפרץ כל הקדושים, Baía de Todos os Santos

מפרץ כל הקדושים הוא המפרץ הגדול ביותר בברזיל והשני בגודלו בעולם. המפרץ פתוח לאוקיאנוס האטלנטי ומוקף ב-300 ק"מ של חוף כולל כמובן גם את הנמל של העיר סלבדור. נהר הפאראגואסו שאורכו כ500 ק"מ נשפך אל המפרץ. אמריגו וספוצ'י האיטלקי הגיע למפרץ בשנת 1501 והחליט לקרוא לו "המפרץ של המושיע הקדוש של כל הקדושים על שם הכנסיה San Salvatore di Ognissanti שבפירנצה. מפרץ כל הקדושים היה פעיל מאוד במאה ה-18 וה-19, הוביל מתכת כסף וסוכר מדרום אמריקה אל אירופה, ומיליוני עבדים מאפריקה אל אמריקה. הפורטוגזים שלטו במפרץ רוב השנים, אך היתה בו גם פעילות ענפה של ההולנדים וגם של פיראטים.

במפרץ כ-91 איים, חלקם הרב מאוכלס, ומושך תיירים רבים הנהנים מהחופים הלבנים והאוכלוסיה הבאהיאנית המיוחדת. רוב הטיולים היומיים הכוללים שייט עוברים מול Farol da Barra- המגדלור של באהה, המצודה היושבת בכניסה למפרץ. השייט ממשיך לביקור באחד או כמה מהאיים הטרופים היפים: Itaparica Island,  Ilha dos Frades, ilha de Maré ואחרים. תוכלו לרדת לחוף לכמה שעות, ליהנות מהים, מארוחה טובה, מקניות, מנגינה של מוזיקאים מקומיים, ואפילו להזמין שייט של יומיים או יותר, ולשלב צלילה במפרץ.

חיי לילה בסלבדור

חיי הלילה של סלבדור אינם דומים לשום בילוי ערב שאתם מכירים.

מוזיקה

תוכלו להצטרף ליום מודרך ותהלוכה של אחת מלהקות כלי ההקשה (תופים) שבעיר- Olodum, Timbalada ואחרות. 

תוכלו ללמוד על ההיסטוריה של להקות התופים אשר הוקמו על ידי מוזיקאים ומנהיגים אפרו ברזילאים ויצרו בעיר תרבות מוזיקה יוצאת דופן. אחר הצהריים ובערבים מופיעים המתופפים והתלמידים ברחובותיה הצרים של העיר העתיקה של פלוריניו ומרעידים את הקירות והרחובות בקצב מסחרר.

ללהקות גם הופעות רבות, במיוחד בחודשים שלפני הקרנבל, ברחבות הסגורות שבתוך פלוריניו.

בכלל, פלוריניו היא המקום הטוב ביותר לבלות בו בערב. מעבר למסעדות רבות, ישנן חצרות רחבות בין המבנים העתיקים, אשר בחלק מהימים הן פתוחות לקהל הרחב ללא עלות, מגישות אלכוהול ואוכל, ומארחות להקות מקומיות המנגנות מוזיקה חיה. אין סיכוי שתישארו לשבת מבלי לרקוד. כך לפחות הברזילאים נוהגים. בחלק מהחצרות נערכות הופעות סגורות אשר מצריכות קניית כרטיס כניסה. בעיקר לפני, ותוך כדי הקרנבל, מארחים החצרות את להקות התופים המפורסמות, המשלבות גם מופע עם שירים ברזילאים עכשוויים, ואפילו גרסאות בעיבוד אפרו ברזילאי למוזיקת רוק ופופ בינלאומית מוכרת. החצרות מתמלאים במאות אנשים צעירים והמסיבה נמשכת שעות ארוכות לתוך הלילה. הכינו את אטמי האוזניים אם אתם רגישים.

קנדומבלה

דת הקנדומבלה תופסת גם בעשורים האחרונים תאוצה רבה בין אזרחי ברזיל וגם אצל ידוענים ואנשי ממשל רבים. הדת מאופיינת בתלבושות לבנות וטקסים רוחניים בהם המשתתפים שותים משקה הגורם להזיות. היא משלבת בין האמונות האפריקאיות שהביאו העבדים לברזיל, עם ההשפעה והטקסים של הכנסיה הקתולית. תוכלו לראות את ה"מאמות" הברזילאיות שחורות עור ברובן, לבושות בשמלות לבנות ונוצצות ברחבי העיר.

מומלץ מאוד לנסוע לצפות בטקס ערב של מאמיני הקנדומבלה, הנערכים בכנסיות מיוחדות בסלבדור (ובמקומות אחרים בבאהיה). אין חובה להשתתף או ללגום מהמשקה הגורם להזיות המוגש למשתתפים, אך מעניין מאוד לראות את המאמינים רוקדים, הולכים במעגלים ו"מפרקסים" ללא שליטה. זיכרו- זוהי דת מכובדת בברזיל ומזכירה לתושבים המקומיים את הקשר בין האמונה הדתית החזקה, לבין העבר האפריקאי שרבים מהם קשורים אליו. אין חובה להשתתף או להבין, אבל הישמעו למדריכים שאיתכם והשתדלו שלא להביע דעה שלילית או להפריע כל עוד אתם נוכחים בטקס.

למידע נוסף על דת הקנדומבלה

בילוי בסלבדור, טיול לברזיל
קנדומבלה, סלבדור, טיול לברזיל

קרנבל בסלבדור Carnaval no Salvador

הקרנבל בסלבדור נחשב "למסיבה הגדולה בעולם", ובצדק. במשך שבוע, זורמים לעיר מיליוני אנשים, וביחד עם התושבים המקומיים יוצאים לרקוד משעות אחה"צ ועד לפנות הבוקר, וגם במשך היום במספר מוקדים ורחובות במרכז העיר.

המפורסמת, הארוכה והעמוסה ביותר היא התהלוכה שלאורך כביש טיילת החוף, המתחילה מהמגדלור של באהה. הכביש נסגר למשך השבוע, ובמשך התהלוכה עוברות בו קבוצות "בלוקוס" של אמנים ו-DJ מפורסמים מברזיל ומכל העולם. האמנים מופיעים על גגות של משאיות ענק, המחוברות לרמקולים עצומים ומרעידים את העיר. כל קבוצה מוקפת בד"כ בשומרים האוחזים בחבל סביב המשאית. הם מאפשרים רק לכאלו שרכשו כרטיס – וחולצה צבעונית המעידה על כך, להיכנס למתחם הזז של כל משאית, וליהנות ממשקאות, צפייה במופע מקרוב ואפילו שירותים נעים. לא חייבים לרכוש חולצה ולהיכנס למתחם המאובטח בחבל כדי ליהנות מהמוזיקה. ניתן ללכת לצידי המשאיות, לעקוב אחריהן או ללכת בינן, לרקוד וליהנות מהמסיבה האדירה.

כמה אזהרות- אל תבואו עם כסף רב או תכשיטים. שימו את השטרות בנעליים. הרחובות כל כך צפופים ועמוסים, דבר המקל על כייסים לנסות ולשדוד אתכם. אם אתם מרגישים מחנק או מפחדים מההתקהלות האדירה- עמדו בצדדים המרוחקים של הרחובות ותנו לתהלוכה לעבור לפניכם. היזהרו מאוד מ"נחילי" השוטרים העוברים בין החוגגים הצפופים, ופנו להם את הדרך במהירות. בעיקרון השוטרים מאוד מודעים לצורך להגן על תיירים, אך אין להם יכולת להבין שאתם כאלה, והם עלולים להיות קשוחים יתר על המידה. אם אינכם מעוניינים בכלל להצטרף לתהלוכה- תוכלו לרכוש כרטיס לאחת המרפסות המשקיפות על התהלוכה.

במשך היום מתנהלים מופעים רבים גם לילדים ומבוגרים שאינם רוצים להצטרף לבלאגן של המסיבה. גם לקבוצות של מקומיים השייכים לקבוצות ריקוד, קבוצות רווחה, וארגונים חברתיים מקומיים הבאים מחופשים בתלבושות מרהיבות ורוקדים ברחובות הגבוהים יותר של העיר לכיוון פלוריניו.

גם המתחם של העיר העתיקה- פלוריניו, מתמלא במבקרים רבים והוא אזור מוגן ו"רגוע" יותר. בפלוריניו ניתן לראות ילדים ומשפחות רבות, לשמוע את קולות המתופפים, וליהנות ממשקה וארוחה באחת המסעדות הרבות (מלאות מאוד בתקופת הקרנבל)

בלוקו בקרנבל בסלבדור, טיול לברזיל
קרנבל לילדים בסלבדור, טיול לברזיל

מרחק נסיעה מסלבדור

קשואירה

קשואירה (בפורטוגזית "מפל") היא עיירה קולוניאלית יפה המרוחקת כ120 ק"מ מסלבדור, ומתאימה לטיול יום. העיירה עם הבתים העתיקים הוקמה במרכז אזור המלא בשדות קני סוכר וטבק, אשר בהם עבדו עבדים רבים שהובאו מאפריקה. היא שימשה כבירת האזור הכפרי של מדינת באהיה וליידה נבנה הכפר סאו פליקס, אותם מחבר גשר אנגלי מהמאה ה-19. תוכלו להסתובב בעיירה ולהינות מחנויות לגילופי עץ ולטבק איכותי. מיוחד הוא המוזיאון של האנסן בהאיה, אמן גרמני שהפך את המקום לביתו והתמחה בהטבעות עץ. הסיורים היומיים לקשואיירה כוללים בדרך כלל ביקור במפעל לייצור סיגרים ובמטעי קקאו מהם מייצרים שוקולד.

שפאדה דיאמנטינה

שמורת הטבע של שפאדה דיאמנטינה, "רמת היהלומים", מרוחקת כ6-7 שעות נסיעה מערבה מסלבדור ומצריכה ביקור של כמה ימים לפחות. ניתן לעשות בה הליכות יומיות בין נקיקים ומפלים, וגם טרקים עם לינה בשטח. חובה לבקר בבורות המים הצלולים ובמערות הענק, וליהנות מהעיירה המקסימה לנסואיס. למידע מורחב על שמורת שפאדה דיאמנטינה לחצו על הלינק.

תוכלו להיכנס לאתר של שמורת שאפאדה דיאמנטינה

לעוד מידע ומסלולי טיול לברזיל

טיול טבע בברזיל, פוסו אסול

אולי יעניין אתכם גם

מעוניינים בטיול לברזיל בהתאמה אישית?

השאירו לנו הודעה

או התקשרו 02-5791791



Array

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

תפריט נגישות

Call Now Button